הקשר המרתק שבין שאלת הבן הרשע לטבילת הכרפס - הגדה בדקה #17

1. שאלת הבן הרשע מובאת בתורה בהקשר מאוד מסוים של תמיהה על משמעות טבילת האזוב בדם הפסח, ונתינתו על המשקוף ומזוזות הבית (שמות יב, כא-כד):

"…וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת … וְהָיָה כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יִתֵּן ה' לָכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת.

וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם: מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם?"


2. לפי פשוטו של מקרא – אומר האור החיים - עבודת דם הפסח נאמרה לדורות, ושאלתם של הבנים "מה העבודה הזאת לכם" מתייחסת לכך באופן ספציפי!


3. על אף שלמעשה לא נפסק כך (משנה, פסחים ט, ה) – ולהלכה משיחת מזוזת הבית בדם הפסח התקיימה פעם אחת בלבד בפסח מצרים אך לא מתקיימת לדורות – ייתכן מאוד שנשאר ממנה בכל זאת זכר לדורות:


4. כלומר: טבילת האזוב – אמנם - אינה לדורות, אך ייתכן שטבילת הכרפס היא מעין מעשה סמלי המזכיר אותה.

ועל טבילה זו – של הכרפס - שואל בזמננו (בדיוק כמו אז) הבן חסר הסבלנות, היינו "הבן הרשע": "מה העבודה הזאת לכם?": מדוע אנחנו טובלים כרפס בלי לשבת ל"שולחן עורך"? או במילים שלנו: איפה האוכל? נו כבר! (נשמע לכם מוכר?…)


5. הריטב"א מנסח עפ"י הירושלמי (י, ד):

מה הטורח שאתם מטריחים עלינו בכל שנה בזה לעכב את סעודתינו ולערבב שמחת החג??

כמו אז – גם היום, אין לבן סבלנות לשמוע את סיפור יציאת מצרים והוא ממהר לסעודה ולאוכל.


6. לכן המענה אליו הוא דווקא: "הקהה את שיניו" החדות שרוצות ללעוס. צריך להסביר לו שעם גישה כזו של חוסר סבלנות, אמונה ואורך רוח – הוא פשוט לא היה נגאל! זה לא עונש, אלא פשוט תוצאה טבעית.


7. מתוך הדברים יוצאת תובנה מהדימה: המשמעות המעשית של טבילת הכרפס דומה לפשוטו של מקרא בטבילת האזוב!

וזהו בדיוק המסר של טבילת הכרפס בסעודה: הוא בא לחנך להמתנה וסבלנות ושלא כל התשובות מגיעות באופן מיידי ("כדי שישאלו").


8. בשביל להיגאל באמת צריך לחכות עד סוף ה"מגיד" ורק אז להגיע ל"שולחן עורך", וכמו שנאמר: "ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו – בכל יום שיבוא!".


#הגדהבדקה

1 view0 comments

Recent Posts

See All

1. את המילה "בעבור" ניתן להבין בשני אופנים: "בזכות זה" – זוהי הסיבה שיצאנו, או "בשביל זה" – זוהי המטרה לשמה יצאנו. 2. לפי האפשרות הראשונה נגאלנו ממצרים "בעבור זה" – היינו, בזכות קיום המצוות בליל הסדר

1. בפשטות, שאלת הבן הרשע נראית מתריסה: "מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם? לָכֶם - וְלֹא לוֹ." הוא לא מעוניין בכלום. הוא אפילו "כופר בעיקר"! 2. התשובה, כמו כן, נראית באופן ראשוני כתגובה טבעית לגישה המתריסה,